VOLE GA ILI MRZE? Otvorena izložba ‘Stadion Maksimir – Sportska arhitektura Vladimira Turine’

STADION MAKSMIR
Photo: Luka Stanzl/PIXSELL

U Muzeju grada Zagreba u srijedu je otovrena izložba “Stadion Maksimir – Sportska arhitektura Vladimira Turine”, autorice Hele Vukadin Doronjga.

“S ovom izložbom, Muzej grada Zagreba zapravo nastavlja jednu vrlo vrijednu praksu predstavljanja glavnog grada koji je u fokusu muzeja. Nastavlja se na izložbe zagrebačkih kvartova Trnja, Trešnjevke. Ali, zaista stavlja se naglasak na vrijedne arhitektonske dosege koji su oplemenili i obogatili glavni grad, a tako i ova izložba”, istaknula je ministrica Nina Obuljen Koržinek koja je bila na otvorenju.

Izložba “Stadion Maksimir – Sportska arhitektura Vladimira Turine” bit će otvorena nešto dulje od tri mjeseca – do 28. ožujka 2021., najavila je.

Autorica izložbe Hela Vukadin Doronjga istaknula je kako je izložba posvećena stadionu Maksimir, ali i njegovom projektantu Vladimiru Turini, njegovoj sportskoj arhitekturi.

“Kao što je iz samog naslova izložbe razvidno, usko su povezane dvije glavne teme: Stadion Maksimir kroz povijest i danas, s naglaskom na projekte arhitekta Vladimira Turine, i posebno njegove projekte sportske arhitekture. Kroz nekoliko podtema kontekstualizirane su u prostoru i vremenu pojedine dionice dviju glavnih tema”, istaknula je Vukadin Doronjga.

Rekla je da izložbu čine dvije grupe predmeta: izvorni nacrti, fotografije i publikacije etapa projektiranja i izgradnje Stadiona Maksimir (1945. – 1969.) i drugih građevina sportske arhitekture Vladimira Turine (1941. – 1968.), te raznorodni predmeti koji pojašnjavaju navedenu građu.

To su uporabni predmeti koji su pripadali prof. Turini, trofeji GNK Dinamo, plastične stolice s tribina, trava, “lutke” za slobodne udarce, projekcije mitskih utakmica, plakati i katalozi dvaju velikih koncerata Davida Bowiea i U2, rekla je.

Za izložbu su izrađene makete presjeka zapadne i istočne tribine te je posuđena maketa cjeline stadiona s Arhitektonskog fakulteta, napomenula je i dodala kako se na izložbi može vidjeti i kipić ‘Malog Isusa’, tik uz temelje zapadne tribine.

Zanimljivo je, kaže, vidjeti i projekt Centralnog stadiona (1945./1946.), zamišljenog u središnjem dijelu cijeloga današnjega sportskog sklopa na Sveticama, ili kako nježnu liniju tribina Turininog Olimpijskog stadiona Banjica, Beograd (1. nagrada, neizvedeno, 1947.) prepoznajemo na Gradskom stadionu Poljud Borisa Magaša, Turininog asistenta i suradnika na više projekata, pa i onomu Istočne tribine Stadiona Maksimir.

“Asocijacija na tunel za izlaz momčadi na nogometni teren (južna tribina stadiona) uz autentičnu glazbu iz filma The Warriors (1979., Walter Hill), himnu Dinama, važan je segment izložbe, kojem korespondira i ‘ulazna procesija’ na izložbu, no spomenimo i murale (grafite), koje također možemo vidjeti, koji su dio urbanog dizajna grada, ali i puno više od toga: Činiš me sretnim kad tužno je (K. Vojnovića 28); recentni mural Bad Blue Boysa posvećen Vukovaru (podvožnjak, Čulinečka ul., Dubrava).”, istaknula je Vukadin Doronjga.

 

Komentari