UTORAK NA ANIMAFESTU: Povratak VR animacije i po prvi put pakistanski film u natjecanju

Nakon jučerašnjeg svečanog otvaranja 31. Svjetskog festivala animiranog filma, utorak na Animafestu donosi prvi dan u potpunosti ispunjen filmskim i popratnim programima u svim kinima i izložbenim prostorima.

U Kinu SC projektori se pale u 11 sati sa Svjetskom panoramom 1. Svjetska panorama tradicionalni je nenatjecateljski program s odvažnim i napetim filmovima koji podjednako uključuju radove slavnih filmaša i novih glasova animacije – dovoljno je reći da se ove godine u njoj mogu vidjeti i novi filmovi Georgesa Schwizgebela, Saše Svirskog i Reinholda Bidnera, kao i filmovi iz Martinika, Egipta i Katara. Nerijetko nekonvencionalni i eksplicitni, filmovi u Svjetskoj panorami poziv su na gledanje drugim očima.

U ovom prvom segmentu uz Refleksiju Alana Bidarda s Antila možemo tako vidjeti i njemačko-sirijsku koprodukciju Ugodan vam pas! i brazilsku Magneticu, kao i nove radove nekih Animafestovih starih znanaca. Od 13 sati slijedi 7. segment tematskog programa ljubavi pod nazivom “Požuda”. Riječ je o erotskim filmovima koji obasežu i povijesne kuriozume poput Eveready Harton u Zakopanom blagu – američke humorne pornografske minijature iz 1928. anonimnih autora nastale u čast Winsora McCaya, klasične naslove poput Radosti života iz 1934., bisere 1990-ih kao što su Uklonjeno i Ahilej, do novijih naslova poput Konkubinine gozbe, Klitorisa, Milovanja u kuhinji i Mame u plamenu.

Slijedi retrospektiva Škole za umjetnost i dizajn u Luzernu (15:30) s 11 ostvarenja od kojih
neka potpisuju i danas već afirmirani autori poput Aline Schoch, Kiliana Vilima i Samuela Pattheya. Vjernim Animafestovim posjetiteljima bit će također već poznati neki naslovi poput Putopisa: Tel Aviv i Mulja. Školu će predstaviti njezin osnivač Otto Alder. Ulaz na ovu projekciju je besplatan, ali kao i za sve besplatne projekcije iz epidemioloških je razloga nužno na blagajni preuzeti besplatnu kartu.


Natjecanje studentskog filma 1 od 17:30 donosi, između ostalih, originalni, vizualno raskošni i dirljivi francuski emigrantski film Zvijer o djevojčici i krijumčaru na naslovnom zloglasnom teretnom vlaku, formalno inovativni kineski Tatata ostvaren mapiranjem klasične animacije na stop animacijom pokrenute gipsane skulpture, izraelski No more još nije puno nastao na razmeđu slikarskog triptiha boschovskih utjecaja i hebrejske tradicije, singapurski komični “dokumentarni” film strave Neobične pojave: Bukit Bulabu itd. Nakon projekcije Višnja Vukašinović vodit će razgovor s Clémentine Poeymiroo (Kronika), YiYang Sun (Tatata), Yael Honig (No more još nije puno) i Chaerin Im (Oči i rogovi).

Elitni večernji termin u SC-u od 20 sati donosi Veliko natjecanje kratkometražnog filma, također uz razgovor s autorima. Tu se mogu vidjeti duhoviti stop animirani intervju za posao(Proces selekcije), kineska parabola u tabloima Zlato proždire ljude, novi film animacijske zvijezde Tomasza Popakula (Mjesec), pakistanski film o presjecištu teokracije i digitalne ekonomije Swipe, erotski animalni slatkiš za oči Drži me čvrsto, Neugodnjak o nespretnostima u javnim prilikama te potresna animirano-dokumentarna “radiodrama” Naredbe. Alexis Hunot ugostit će nakon projekcije Carlu Pereiru, Tomasza Popakula, Mélanie Robert-Tourneur i Aleixa Pitarcha.

Program Kina SC-a zaključuje od 22 sata poetski dokumentarni esej Arhipelag s potpisom Félixa Dufour-Laperrièrea, intimno-povijesna, psihogeografska plovidba rijekom St. Lawrence. Ovaj nostalgični dugometražni film stanja u 12 tehnika ujedno je i memento za kolonijalizmom pogođeno starosjedilačko stanovništvo.

Od utorka u 11 sati u Galeriji SC publika može pristupiti virtualnim, često i interaktivnim iskustvima okupljenima u natjecanju VR animacije. Natjecanje traje sve do subote, svakoga dana od 11 do 19 sati, a na svim najsuvremenijim uređajima okuplja 9 radova, među kojima su i novi impresivni projekti Vladislava Kneževića (Aqualia) i braće Popović (Dislokacije).

Teatar &TD otvara svoja vrata u 16 sati Natjecanjem studentskog filma 3 u kojemu se predstavljaju: Iza zatvorenih vrata – film iznimne crno-bijele estetike kojom dominiraju podjednako “ciklični” geometrizam i figuralnost avangardnih inspiracija, dok mu je tema kritika visoke klase odane ispraznim socijalnim interakcijama; Trešnjica na torti Chloe Farr koja u jednom od svojih vizualnih segmenata priziva Maniac Mansion ili kakav slični point and click križan s JRPG-om; Tri skoka do sreće – humorno-opora glinamacijska basna o otuđenju i self-helpu; alegorija o međugeneracijskom šumu u komunikaciji i internetu Generacijsko stablo; Autobusna linija 35A o verbalnom uznemirivanju i podjeli odgovornosti u kolektivu; te radovi žarkih boja – Tuga voli društvo (koji vedrini svoje pojavnosti supostavlja depresivni tekst što snatri o autodestrukciji i suvremenim medijima) i Mravinjak (o odrastanju, snovima i zajednici).

Tu je i novi film Sunčane Brkulj Kula koji se izdvaja prepoznatljivim autoričinim horror vacui, dominantno srednjovjekovnim, ali eklektičnim arhitektonskim i likovnim senzibilitetom naslonjenim na glazbu psihodeličnog alt-indie sastava The Recks.

Od 18 sati Veliko natjecanje kratkometražnog filma 5 donosi možda i najjaču ovogodišnju koncentraciju kvalitete u raznolikosti: tu su premijera novog crno-bijelog metafilma Francka Diona Ispod kože, kora, groteskna tinejdžerska Uskršnja jaja ravno s Berlinalea, urnebesna
madmaxovska stop animirana satira na španjolsko društvo Mad in Xpain, rafinirana korejska Salvia ima devet godina, kaleidoskopsko-avangardna, ali na univerzalnoj priči utemeljena ruska Sreća i tajvanski triler/osvetnički horor Noćni autobus.

Od 20 sati reprizira se prvi slot tematskog programa ljubavi “Kad smo se sreli” s filmovima
Lotte Reiniger, Marie Paccou, Kirsten Lepore, Joanne Priestley, Konstantina Bronzita, Marte Pajek itd. &TD odlazi na spavanje sa Svjetskom panoramom 3 gdje se uz francusku, korejsku, austrijsku, njemačku i talijansku zastavu viju i one Argentine, Katra i Egipta. No prije počinka s Jaimeenom Desaijem, indijskim autorom koji se obrazovao na slavnoj francuskoj školi La Poudrière, o njegovom diplomskom filmu Ljubav u oblacima razgovarat će Silvestar Mileta.

Kino Tuškanac u utorak je posvećeno prvim dvama panelima osmog međunarodnog znanstvenog simpozija o animaciji Animafest Scanner. Rasprave kreću u 10 sati s pozvanim
predavanjem Xaviera Kawa-Topora i panelom o animaciji i bioraznolikosti (odn. njezinu izostanku) te se nastavljaju onim o animaciji u javnom prostoru. Uz Kawa-Topora izlažu i Andrijana Ružić, Olga Bobrowska, Vicky Smith, Martina Tritthart, João Paulo Schlittler i Wayner Tristão Gonçalves. Ulaz je slobodan, a sažeci izlaganja dostupni su ovdje.

Nakon visokoparne teorije opuštanje za nešto mlađi uzrast u Tuškancu od 17 sati nude bugarske bajke u izboru međunarodnog festivala animacije Golden Kuker iz Sofije, njih 10 u ukupnom trajanju od 48 minuta. Mnogo ih je temeljeno na dječjim pjesmicama, poneke se dotiču klasičnih priča poput Crvenkapice, a djecu i roditelje očekuje i pregršt drugih iznenađenja.

U 19 sati na svoje će doći nostalgičari utopijskog impulsa 1960-ih, poklonici metalhurlantovske estetike i blage psihodelije, ali i oni koji vole koherentne avanturističke i/ili fantastične priče s neskrivenim političkim komentarom – vrijeme je, naime, za dugometražni film Cryptozoo o veterinarki koja spašava mitološka bića boreći se protiv američkog vojnoindustrijskog kompleksa.

Tuškanac naposljetku izgara u “Plamenu ljubavi” tematskog programa (21:00) s klimaksima animiranih odnosa u radovima Animafestove pobjednice Yumi Joung, Rafaela Sommerhaldera, Špele Čadež, Michaele Pavlátove, Joška Marušića itd.

U 13:30 u Galeriji ULUPUH ceremonijalnom otvaranju dijela izložbe Iza kulisa 3 posvećenog Velikom natjecanju kratkometražnog filma prisustvovat će i brojni autori tamo okupljenih radova.

Komentari