Nakon Miroa i Rodina, u Umjetnički paviljon stiže i Alexander Calder

Foto: Damjan Tadic / CROPIX

Umjetnički paviljon u Zagrebu, nakon uspjeha s predstavljanjem Miroa, Rodina, Giacomettija, u četvrtak, 26. rujna otvara još jednu veliku međunarodnu izložbu – “Magija skulpturalnog pokreta” Alexandera Caldera, proslavljenog američkog kipara koji zauzima važno mjesto u povijesti umjetnosti 20. stoljeća.

Prvo predstavljanje stvaralaštva tog istaknutog umjetnika u Hrvatskoj donosi 35 djela nastalih od tridesetih do polovice sedamdesetih godina prošlog stoljeća – 15 mobila i stabila, te 20 slika koje su usko povezane s autorovim skulpturama.

Autorica izložbe, Jasminka Poklečki Stošić, ravnateljica Umjetničkog paviljona u Zagrebu, rekla je kako je Calder odabran za nastavak ciklusa posvećenih najvećih kiparima 20. stoljeća jer, ne samo da je jedan od najslavnijih američkih kipara, nego i jedan od najvažnijih kipara kada je riječ o pokretu u skulpturi.

“On nije prvi umjetnik koji je počeo raditi na pokretanju skulpture, napravili su to prije njega Marcel Duchamp, Aleksandr Rodčenko i Naum Gabo, ali on je otišao najdalje u istraživanju pokreta i invenciji, posvetivši tome gotovo cijelu svoju umjetničku karijeru”, rekla je Poklečki u srijedu na konferenciji za novinare.

Upravo se zato izložba u Umjetničkom paviljonu bavi dijelom njegovog opusa koji obuhvaća mobile i stabile. “Pokret nije vidljiv samo kod mobila koji se kreću pomoću strujanja zraka, nego i kod stabila, velikih stabilnih masivnih skulptura koji stoje na tlu, a pokret stvara sam posjetitelji obilazeći oko njih ili kroz nijh”, napomenula je.

Izložen je i dio Calderova slikarskog opusa koje mu je bilo jednako važno, a u kojemu se opredijelio za tehniku gvaša. “Ono što povezuje njegovo slikarstvo i kiparstvo su motivi, zoomornfni i biomorfni oblici iz prirode, kao i svemir planeti, nebeska tijela, Sunce, Mjesec”, dodala je.

Prijelomni trenutak u karijeri bio mu je susret s Mondrianom 1930. godine u njegovu pariškom atelieru kada je ostao pozitivno šokiran vidjevši kako na visokim bijelim zidovima vise crveni, žuti i plavi pravokutnici.”Tu je napravio odlučujući korak, napustio figurativno slikarstvo i kiparstvo i definitivno se posvetio apstrakciji”, rekla je Poklečki.

Izložbeni prostor Paviljona za ovu je prigodu obojan u bijelo, kako bi do izražaja još više došla prepoznatljiva umjetnikova dijela intenzivnih boja nadahnuta djelima Mondriana i Miroa.

Zagrebački gradonačelnik Milan Bandić, rekao je, u ime pokrovitelja izložbe Grada Zagreba kako ta izložba potvrđuje da je Zagreb europski grad kulture,  a Umjetnički paviljon centar izvrsnosti kulture ne samo Zagreba i Hrvatske, nego i Europe.

Predstavnik generalnog sponzora, član Uprave Ine, Niko Dalić je obećao da će ta tvrtka i inače podupirati tako važne umjetničke projekte, izrazivši uvjerenje da će izložba posvećena Calderu doživjeti velik uspjeh.

Izložba, koja je dio ciklusa Umjetničkog paviljona “Najveći kipari 20. stoljeća”, bit će otvorena do 5. siječnja iduće godine.


Komentari