Gavella najavila pet premijera

43
FOTO: Wikipedia

Zagrebačko Gradsko dramsko kazalište (GDK) Gavella u novoj sezoni 2018./19. najavljuje pet premijernih naslova s fokusom na suvremeno domaće pismo i klasike, a sezonu će 14. rujna otvoriti crna komedija “Pijani” jednog od najistaknutijih suvremenih ruskih i europskih dramatičara Ivana Viripajeva u režiji Slovenca Vite Taufera.

Napisana 2014. po narudžbi njemačkog kazališta Duesseldorfer Schauspielhaus, gdje je iste godine i praizvedena, drama “Pijani” inventivan je spoj metafizičke drame i komedije iz pera dramskoga pisca čije stvaralaštvo kritičari opisuju kao “spoj Tarkovskog i Tarantina”.

Radnja drame “Pijani” događa se jedne noći negdje na Zapadu, u jednoj od suvremenih metropola. Svi su likovi pijani, ali pijanstvo je tu, kako se navodi u najavi, “koncept, metafora i stanje”, jer opijeni alkoholom, oni su zapravo pijani – zbunjeni, dezorijentirani, izgubljeni – duhom.

“Četrnaest osoba koje tumaraju (vele)gradskim prizorištima ovoga teksta doimaju se kao da ne znaju kamo idu, pa su potezi što ih povlače nerijetko bizarni i ishitreni. Humor koji im olakšava postojanje opor je i bespoštedan, uz preokrete uvjetovane iznenadnim izjavama ljubavi, priznanjima nevjere, naprasnim sastancima i rastancima…”, stoji u najavi.

U predstavi glume Dijana Vidušin, Ozren Grabarić, Tara Rosandić, Nataša Janjić, Sven Šestak, Ranko Zidarić, Nela Kocsis, Filip Šovagović, Ksenija Pajić, Marko Petrić, Živko Anočić, Amar Bukvić, Enes Vejzović i Tena Nemet Brankov.

Dramaturg je Dubravko Mihanović, scenograf Igor Pauška, kostimografkinja Marita Ćopo, a autorica glazbe Nana Forte. Suradnik za scenski pokret je Pravdan Devlahović, govor oblikuje Ivana Buljan Legati a svjetlo Zdravko Stolnik.

“Kako je počeo rat na mom otoku” napokon i u Zagrebu

Slijedi, 3. listopada, zagrebačka premijera predstave “Kako je počeo rat na mom otoku”, koju je po istoimenu filmu Vinka Brešana iz 1996. režirao Dražen Ferenčina. Predstava je koprodukcija Gavelle i Hrvatskog narodnog kazališta (HNK) u Šibeniku, gdje je praizvedena u svibnju.

Scenarij Ive i Vinka Brešana, koji početku rata pristupa kroz žanr komedije, za kazalište je adaptirala Željka Udovičić Pleština, scenografiju je oblikovao Dragutin Broz, kostime Sara Lovrić Caparin, a svjetlo Zdravko Stolnik i Joško Bakula, dok glazbu potpisuje Mate Matišić.

Intimnu priču filma koji je označio prekretnicu u hrvatskoj kinematografiji 1990-ih na pozornici oživljavaju glumci Boris Svrtan, Janko Rakoš, Jakov Bilić, Nenad Cvetko, Franka Klarić, Šime Bubica, Igor Kovač, Anica Kovačević, Ivan Grčić, Nikola Baće i Zoran Gogić.

Fokus na domaćem pismu

Drugi dio sezone 2018./19. bit će u cijelosti posvećen domaćem pismu, a kao prvi premijerni naslov Gavella će u veljači 2019. postaviti dramu “Kiklop” Ranka Marinkovića, “hommage boemskom ozračju međuratnoga Zagreba u kojem je Tin Ujević pisao i obilazio kavane”.

Klasik hrvatske književnosti 20. stoljeća kojega mnogi smatraju prvim hrvatskim postmodernim romanom tako će, nakon više od četiri desetljeća, dobiti novu scensku adaptaciju, koju potpisuju Petra Mrduljaš i redatelj Zlatko Sviben.

“Ovaj roman složene strukture može se čitati realistično, kafkijanski, pa čak i pirandellovski, a da se njegova slojevitost pritom ne iscrpi te je stoga poseban izazov nova scenska adaptacija koja će biti vjerna Marinkovićevoj mediteranskoj teatralizaciji žanrova te njegovu romaneskno-esejnome feljtonizmu približiti nerealističnu dramskost i glumstvenost”, stoji u najavi.

U ožujku 2019. bosanskohercegovačka redateljica Selma Spahić u Gavelli će postaviti dramski tekst Dine Pešuta “Stela, poplava”, za koju je 2016. dobio Nagradu Marin Držić Ministarstva kulture, uz obrazloženje kako je riječ o tekstu “tamne vitalnosti i snažnih žudnji”, posveti kazalištu i glumicama, dramskoj elegiji o usamljenosti i izmještenosti, o pogrešnim odabirima i potrazi za identitetom.

“‘Stela, poplava’ nadahnuta je drama, istodobno raskošna i minimalistična, grandiozna i komorna. Voda koja na njenom kraju prodire i ispire sve pred sobom, suza je i rijeka, kiša i ocean, a lica su joj, kao i svi mi, ‘mali mokri bogovi nasukani na obalu'”, napominje se u najavi.

Kao posljednji novi naslov sezone Gavella će u svibnju 2019. postaviti dramu “Borba i dosada: kratka povijest rock & rolla”, povijest paralelne kulture u Jugoslaviji i Hrvatskoj iz pera Borivoja Radakovića i u režiji Krešimira Dolenčića.

U drami se pojavljuje mnoštvo likova, no središnji je Slaven, dječak rođen 1951. godine, kad i rock and roll. Drama prati njegovo odrastanje i život, a konstruirana je tako da se činovi odvijaju po dekadama, čiji se počeci vrlo često poklapaju s najdramatičnijim godinama jugoslavenske i hrvatske povijesti – 1951., 1961., 1971., 1981., 1991., 2001., 2011.

(Hina)



Komentari