VOJNICI I ŠTAKORI UMJESTO ISUSA I JASLICA Orašari pred crkvom sv. Marka su vam grozni? Niste jedini, sablaznili su i novinare i svećenike

Foto: Facebook

U narativ Božića u posljednjih nekoliko godina uvukla se jedna figura. Pogađate, radi se o Orašaru. Tako na Markovom trgu u Zagrebu više ne možemo vidjeti jaslice, već Orašara i to ne jednog, već cijelu vojsku njih. Na ovo imuni nisu ostali ni poznati novinari, kao i svećenici, a njihove komentare donosimo u nastavku.

Urednica vanjske politike Nove TV Ivana Petrović u svom tjednom pregledu nakon Božića, osvrnula se na taj veliki blagdan kao i aktualne događaje u Hrvatskoj. U komentaru o obnovi spomenula je Orašare na Markovom trgu i otkrila kako ih ona vidi.

Foto: Screenshot Nova TV

“U ogromnom životnom problemu kao što je razrušen dom i život po improviziranim prostorima ili tuđim stanovima ne primjećuju ono što mi primjećujemo u Zagrebu  A to je da je figura Orašara skoro pa zamijenila Isusa u jaslicama na Trgu svetoga Marka”, poručila je Petrović.

Hrstić: Kojem mozgu ova prijeteća postrojba može predstavljati Advent?

Lijepe riječi za Orašare nema ni novinar N1 televizije Ivan Hrstić koji je zamijetio da ih je ove godine više nego inače.

Foto: Screenshot

“Napad Orašara! Kojem mozgu ova prijeteća postrojba može predstavljati Advent? Došašće?! Božić?!? Pa čak i samo Novu godinu? Ja vidim samo iskežene zube i prijeteću poruku: Bolje da ne dolazite. P. S. Nema to veze s promjenom u gradskoj upravi, mnogo bolje nije bilo ni lani, samo su se Orašari u međuvremenu namnožili”, smatra Hrstić.

Šojat: Sve je manje jaslica, a sve više vojnika
Foto: Facebook

Književnica Ivana Šojat u svom tekstu “Božić je, a sve više vojnika” otkrila je da Orašari njoj izazivaju jezu.

“Ona jelka na Markovu trgu oko koje bdije četa iskešenih orašara koji kao da su spremni na napad u meni zato izaziva jezu. Sve je manje jaslica, a sve više vojnika”, objasnila je.

Na postavu ispred crkve svetog Marka nije ostao imun ni zagrebački fratar Stjepan Brčina koji je na svom Instagram profilu detaljno govorio o liku Orašara. Njegovu objavu prenosimo u cijelosti:

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli Stjepan Brčina (@stjepanbrcina)

 “I ove godine u Zagreba ispred crkve svetog Marka u sklopu adventa i ispod jelke, umjesto jaslica i Isusa Krista koji bi trebao biti jedini simbol Božića našao se Orašar. Ah već zamišljam izraz nekih faca dok ovo čitaju kako komentiraju u sebi pa šta je tu loše? opet ovi popovi nešto.

Orašar je figuru koji proizlazi iz njemačkog folklora i služi kao amajlija za sreću i tjeranje zlih duhova. Popularizacija ove figure potaknuta je i svjetski poznatom bajkom i baletom zvanom Orašar u kojoj je ovaj lik ni manje ni više nego heroj koji se bori protiv kralja štakora / miševa. Orašar je začarani dječak.

Fra Brčina: Je li normalno da Isusa Krista, zamjeni Orašar koji se bori protiv štakora?

Je li normalno da Isusa Krista, zamjeni Orašar koji se bori protiv štakora to jest poganska amajlija za sreću. Nije Orašar samo ispred crkve sv. Marka, problem je u tome što se Orašar našao i u mnogim kršćanskim obiteljima koji ga spremno doživljavaju kao simbol Božića najčešće ne razmišljajući o tome što unose u svoje domove. Važno je da si in. Pojedini portali uporno pokušavaju pronaći poveznicu između orašara i Božića nekim sladunjavim pričama. Ovako navodi jedan portal:

“Prije svega, njemački folklor kaže kako orašari štite naš dom od zlih duhova te donose sreću i mir. Predstavljaju snagu pa kao takvi mogu štititi vas i vaš dom. S obzirom na to da su se orasi i ostali orašasti plodovi skupljali tijekom jeseni, u zimskim mjesecima orašari su bili češće korišteni pa ih i zbog toga povezujemo s blagdanima. ” Naravno, čim nešto ima magijsku moć da štiti i donosi sreću zagarantirano postaje hit.

Pa i da ima poveznice s Božićem onda može biti samo sporedna uloga ( kad bi mu i našli poveznicu ) jaslica a ne glavni i jedini lik kao da slavimo rođenje orašara a ne Isusa Krista. Kupnjom i ukrašavanjem bora ne kršćanskim simbolima zapravo pomažete relativizaciji Božića. Očigledno je nekima lakše gledati začaranog dječaka nego dječaka ljubavi? (1Iv, 4,16)

Reći će Isus: »Dobro prorokova Izaija o vama, licemjeri, kad napisa: Ovaj me narod usnama časti, a srce mu je daleko od mene. Uzalud me štuju naučavajući nauke — uredbe ljudske. Napustili ste zapovijed Božju, a držite se predaje ljudske.«
( Mk 7,5-8)”, poručio je fra Brčina.

Slično misli i fra Mario Knezović koji je o Orašarima govorio za RTV HB. On smatra da je sve to u svrhu potrošnje i konzumerizma, no da je na potrošačima da razluče što je dobro, a što nije.

“Samo pod krinkom novca i profita nude i nama kršćanima ono što ne pripada jednoj kršćanskoj kući. To jednostavno nije povezano s Božićem i o tom uopće ne treba ni raspravljati. Božić bez Isusa Krista, jaslice bez Isusa Krista su zapravo laž. Mi želimo slaviti rođendan Isusa Krista, a s druge strane što je nevjerojatno i paradoksalno uzimamo simbole i ikonografiju onoga što se izravno opire onome što donosi taj rođeno Bog, Isus Krist. Ljudi trebaju uvijek razmisliti, treba li meni ovo?

Ili je to samo želja da svoje kuće ukrasimo po tuđim ukusima po tuđim promidžbenim porukama ili stvarno po svojim uvjerenjima”, poručio je fra Knezović i upozorio da komercijalizacijom Isusova rođenja pokušava zamijeniti Isusa.


Komentari