POBJEDNICI 29. SVJETSKOG FESTIVALA ANIMIRANOG FILMA – ANIMAFESTA ZAGREB 2019

Animafest Zagreb 2019 završio je večeras ceremonijom dodjele nagrada u Kinu Tuškanac. Nakon više od 400 prikazanih filmova i brojnih popratnih događanja u šest festivalskih dana, stigao je i najsvečaniji trenutak proglašenja najboljih autora i filmova.

Žiri Velikog natjecanja kratkometražnog filma u sastavu Boris Labbé, Ruth Lingford, Michaela Müller, Tünde Vollenbroek i Chen Xi odlučio je Grand Prix dodijeliti poljskom filmu Kisela kiša (Acid Rain) redatelja Tomeka Popakula, u produkciji kuće Animoon. U obrazloženju žirija stoji da je Kisela kiša film koji vodi na neke ekstremne pustolovine na način koji je katkada neugodan, ali uvijek dojmljiv. Autor je kreirao složenu i uvjerljivu središnju protagonisticu i omogućio nam da se poistovjetimo s njezinim riskantnim traganjem za intenzitetom i doživljajem – stoji u obrazloženju žirija.

Isti je žiri Nagradu Zlatni Zagreb za kreativnost i inovativno umjetničko postignuće uručio
Michaelu Freiu za film Klinci (Kids, Švicarska, produkcijska kuća Playables), ističući kako animacija likova obično iziskuje puno planiranja i brojne faze, dok je tvorac ovoga filma pronašao nov i jedinstven način stvaranja pokreta. Upotrijebio je kodiranje i interakciju kako bi se poigrao grupnim procesima i načinom kako ljudi utječu jedni na druge. Ovakva interaktivnost omogućila je autoru da oblikuje svoj kreativni proces, ali i ishod: adekvatnu vizualnu logiku za svoj film – napisao je žiri.

Nagrada Zlatko Grgić za najbolji prvi film napravljen izvan obrazovne institucije otišla je
njemačkom filmu Poplava (Flood) Maltea Steina za nadrealizam ružnog svijeta u kojemu jedan mladić pokušava pobjeći od svog podređenog položaja. Mračan smisao za humor u kombinaciji s veoma posebnom uporabom zvuka i animacije pruža nam jedinstven doživljaj, često neugodan, ali uvijek fascinantan – stoji u obrazloženju.

Članovi žirija odlučili su dodijeliti i posebna priznanja. Boris Labbé nagradio je tako
kanadski film Bez predmeta (No objects) Moïa Jobin-Paré, u produkciji NFB-a, jer koreografira različite svakodnevne pokrete na vrlo taktilan način. Površina filma također snima i superponira animatorove vlastite pokrete grebanja i slikanja što čini jedinstveni audiovizualni doživljaj – poručio je Labbé.

Ruth Lingford posebno se dojmio ruski rad Pet minuta do mora (Five minutes to sea)
Natalije Mirzoyan iz Petersburg Animation Studija jer je riječ o predivno razmotrenom i duboko proživljenom humanističkom filmu. Autorica nas podsjeća na to što to znači biti dijete i na subjektivnu elastičnost vremena – kazala je Lingford.

Michaela Müller svoje je posebno priznanje uručila britansko-francuskom filmu Razmirica (Roughhouse) Jonathana Hodgsona koji se zauzima za solidarnost među prijateljima, čak  kada testiraju granice strpljenja. Na temelju onoga što su naučili iz djetinje igre koja je krenula po zlu, oni pronalaze snagu da pomognu jedini drugima i suprotstave se nasilniku. Vješta dramaturgija i pripovijedanje omogućuju nam da se poistovjetimo s likovima i suosjećamo s njima – napisala je Müller.

Tünde Vollenbroek odabrala je, pak, tajvanski film Si So Mi Xu-Zhana Zhanga ovim
riječima: Ovaj film ubrajam među jednostavne užitke u životu. Njegov me zaigrani dizajn odmah uvukao u svoj svijet, a neobični likovi i morbidni ritual čine film iznenađujućim i krajnje dopadljivim. Naposljetku, Chen Xi svoje je posebno priznanje dao hrvatskom filmu Udahnut život (Imbued Life) Ivane Bošnjak i Thomasa Johnsona iz produkcijske kuće Bonobostudio jer zahvaljujući slikovnosti i režiji rastapanja i utjelovljenja, nestanka i pojavljivanja, snažno prenosi osjećaje otuđenja, i bolne i zavodljive, a osjetilni je doživljaj poput dokaza života, postojanja.

Prema odluci žirija Velikog natjecanja dugometražnog filma u sastavu Frank Gladstone,
Dina Goder i Dalibor Barić Grand Prix je pripao mađarskom filmu Ruben Brandt, kolekcionar
(Ruben Brandt, Collector) Milorada Krstića. Žiri je nagradu dao za film koji se poigrava pojmom likovne umjetnosti. Ova zabavna i neobična perspektiva je podjednako satirična i puna poštovanja za klasičnu umjetnost oko koje se priča okreće. Nagradu dodjeljujemo za izvrsno osmišljeno detektivsko tkivo, pažljivo promišljeno, odlično napisano te začinjeno maštovitom režijom, eklektičnom glazbom i smislom za dizajn koji je hrabar i koji se ne oslanja na već viđeno – stoji u obrazloženju.

Isti je žiri svoje posebno priznanje dodijelio francusko-belgijsko-luksemburško kambodžanskom filmu Funan Denisa Doa, filmu u pogledu teme i atmosfere potpuno drugačijem od dobitnika Grand Prixa. Smještena u vrijeme vladavine terora Crvenih Kmera, ovo je dirljiva priča o ljubavi, gubitku, žrtvovanju, želji za preživljavanjem i ljudskoj sposobnosti za dobro i zlo, dana kroz očište jedne obitelji, a osobito majke po imenu Chou. Ujedno nas potiče da se sjetimo tih užasnih vremena, da ne zaboravimo i ne ponovimo istu nehumanost – poručio je žiri.

Objedinjeni žiri Natjecanja studentskog filma i Hrvatskog natjecanja u sastavu Nikita Diakur, Vasco Sá i Bruno Razum odlučio je Nagradu Dušan Vukotić za najbolji studentski film dodijeliti češkom filmu O tom potom (After) Matouša Valchářa, nastalom na Fakultetu dizajna i umjetnosti Ladislav Sutnar na Sveučilištu Zapadne Bohemije. Sirov i izravan film o delikatnoj temi koja se tiče svakoga od nas – stoji u obrazloženju žirija.

Prema odluci istoga žirija, posebna priznanja pripala su filmovima Sretan kraj (Happy Ending, Velika Britanija, Royal College of Art) EunJu Ara Choi i Ljubav na raskršću (Love at the Crossroads, Južna Koreja, Korea National University of Arts) Hee-seung Choi. Sretan kraj intimna je priča o potrazi za osjećajima i užitkom na mjestu gdje ih je teško naći, a Ljubav na raskršću čini se naivnim i jednostavnim, ali je ustvari iznenađujući pogled na mladenačku ljubav i kompromise – poručio je žiri o ovim filmovima.

Najboljim filmom Natjecanja hrvatskog filma proglašen je Prikaz briljantnosti u četiri čina (A Demonstration of Brilliance in Four Acts) Mortena Tšinakova i Lucije Mrzljak nastao u estonsko- hrvatskoj koprodukciji (Eesti Joonisfilm), dok je posebno priznanje pripalo Ivani Bošnjak i Thomasu Johnsonu za Udahnut život (Imbued Life) u produkciji Bonobostudija.

Naposljetku, nagrada za najbolju hrvatsku manjinsku koprodukciju otišla je u ruke Balásza Turaija za Pad Rima (The Fall of Rome) koji je ostvaren u suradnji mađarskog studija Boddah i hrvatskog Adriatic Animation.

Enigmatična zagonetka koja pri odgonetavanju otkriva apsurdnost naše neprestane želje za zabavom – stoji u objašnjenju nagrade za Mortena Tšinakova i Luciju Mrzljak.
Taktilan i zanatski sjajno urađen film o tajanstvenoj vezi čovjeka i prirode – piše u obrazloženju posebnog priznanja za Ivanu Bošnjak i Thomasa Johnsona.

Imerzivna priča o odrastanju i obitelji zaglavljenoj u nadrealnom i apokaliptičnom svijetu –
objašnjena je odluka o nagradi za najbolju manjinsku hrvatsku koprodukciju. Pobjednika novoustanovljenog Natjecanja VR-projekata izabrao je žiri u kojemu su bili David Doutel, Marc Betrand i Milan Gostimir. Nagradu su dodijelili francuskom radu Accused #2 Walter Sisulu Nicolasa Champeauxa i Gillesa Portea. Pobjednike Natjecanja filmova za djecu birao je žiri u sastavu Nina Bukovina, Sven Fritz, Lara Grgec, Vigo Urbanke i Grgur Valkaj. Žiri je glavnu nagradu dodijelio filmu Veliki vuk i mali vuk Rémija Durina (Francuska-Belgija). Odlukom istoga žirija posebno priznanje u Natjecanju filmova za djecu pripalo je belgijskom filmu Slatka noć (Sweet Night) Lije Bertels.

Naposljetku, Nagrada publike Mr. M za film iz programa Velikog natjecanja kratkometražnog filma odlazi također u ruke Tomeka Popakula za film Kisela kiša, dok ista nagrada za film iz programa Velikog natjecanja dugometražnog filma pripada Denisu Dou za Funan. 30. Svjetski festival animiranog filma održat će se od 8. do 13. lipnja 2020. godine.

Komentari