Ana Lederer: ‘Još uvijek smo protiv privatizacije Dinama’

77
N1

Pročelnica zagrebačkog Gradskog ureda za kulturu, Ana Lederer, gostovala je u Točki na tjedan kod voditeljice Anke Bilić Keserović na N1 televiziji.

Preuzeli ste Gradski ured za kulturu, što ste zatekli?

Moram reći da ne želim govoriti loše o prethodniku. Tek 1.1. ove godine Gradski ured za kulturu postao je zapravo samostalan i v.d. pročelnik nije imao zahvalnu poziciju, čekao je 5 mjeseci tko će preuzeti Ured. Nakon odvajanja Ureda za kulturu, potrebno je konstituirati, organizirati posao otpočetka, trebat će mi neko vrijeme, ali imam veliko organizacijsko iskustvo kvalitetnih ljudi koji poznaju sustav, ali računajte da će mi par mjeseci trebati.

Smatrate li da su javni natječaji suvišni? Jasno je da je riječ o političkom dogovoru. Ima li smisla da se netko bez stranačke iskaznice javlja na natječaj kad je već unaprijed sve određeno?

Ured za kulturu davno je trebao biti odvojen i nema veze s političkom trgovinom. Postoje li nekakve pozadine, za mene to nije bitno, bitno da se razdvojilo. Ja sam uvijek za to da natječaji budu javni, a za određene pozicije možda jesu suvišni, ali ovo je jasno definirano zakonom i mi se procedure moramo držati. Računajte na to da se ima pravo svatko javiti se na taj natječaj.

Kažete da nema političke trgovine, ali znakovito je što se događa u Gradskoj skupštini. Vaša stranka, Neovisni za Hrvatsku, zalaže se protiv privatizacije Dinama, a gradonačelnik Bandić je za, pa ste na kraju ipak povukli prijedlog. Zašto?

Prijedlog protiv privatizacije Dinama je upravo naš prijedlog, Neovisnih za Hrvatsku, povukli smo jer nismo htjeli ići u bilo kakvu kombinaciju s SDP-om. Mi smo to povukli i za iduću sjednicu ćemo to ponovno predložiti. I dalje se zalažemo za to, ali nećemo s SDP-om, dogovorili smo se s našim partnerima da nećemo tu. Ali ja nisam ovdje da bih razgovarala o Dinamu.

Bandić podržava privatizaciju Dinama. Kako će se riješiti ta situacija?

Ja formalno više nisam u Gradskoj skupštini i moje mjesto zastupnice je u mirovanju. Moje kolege iz stranke razgovaraju o tom problemu.

Kao stranka ćete inzistirati i boriti se protiv privatizacije Dinama?

Apsolutno.

Hasanbegović je ušao u kazališno vijeće HNK-a. Pisala su se pisma, a vaše imenovanje je prošlo s manje žuči, zašto?

Možda zato što ja 28 godina radim kao doktor znanosti teatrologije i što sam 8 godina vodila teatar i mene jako dobro poznaju svi djelatnici u kazališnom sektoru. Prema tome, ne vidim razloga, budući da me poznaju kao osobu koja je kompetentna za područje kazališta, da bi se protivili mom imenovanju.

Vi ste, nakon ministrice kulture, druga najmoćnija osoba u kulturi. Kakvu suradnju očekujete s ministricom?

Očekujem dobru suradnju. U gradskim kazalištima prošla su gotovo sva imenovanja. Neki su ostali, neki su novi, a neki u novom mandatu. Svi ravnatelji koji vode gradska kazališta su moji kolege i očekujem s njima dobru suradnju. Punim intenzitetom krećemo najesen.

Koliko ste zadovoljni kadroviranjem?

Ja sam zaista zadovoljna svim odabirima, mislim da su to ljudi koji su kompetentni i da neće biti nikakvih problema.

Mislite li da je dovoljno izdvajanja za kulturu?

Mislim da nije dovoljno, znate i sami da budžet za kulturu i državi i gradu pada tijekom posljednjih godina. Problem je što se nijedna zakonska promjena nije donijela. Gradski ured za kulturu upravlja velikim ustanovama, u slobodnom padu možda je najviše stradalo investiranje i programi, tu se najviše štedjelo, a pogon ustanova nije se rješavao.

Hoćete li to mijenjati?

Ova godina je definirana, ja sam upala u zadnjem trenutku bez prave pripreme i mogućnosti da provedem bilo kakvu novu strategiju. Činjenica da ćemo raditi na pomacima i promjenama. Meni je važna međunarodna i međugradska suradnja i važna mi je suradnja gospodarstva i kulture.

Imate li neke ideje kako to ostvariti?

Imam ideje i sasvim sigurno ću najesen s tim idejama izaći van. Do kraja godine ne mogu izlaziti s novim koncepcijama. Radit ću na novoj kulturnoj strategiji, postojeća nije zaživjela, ništa se po njoj nije radilo i smatram da prije izlaska van s novom strategijom, treba razmisliti i osmisliti je.

Što mislite o predloženim zakonima za poboljšanje statusa djelatnika u kulturi?

Zakoni su u vrijeme vlade u kojoj sam ja kratko radila bili u kvartalnom planu donošenja. Po mom mišljenju prošlo je previše vremena za nešto što se moglo odraditi kvalitetnije i prije. Po meni je sve to presporo.

Postoje li animoziteti na relaciji vas, ministrice Obuljen Koržinek i Zlatka Hasanbegovića? Kakvo mišljenje imate o novoj intendantici zagrebačkog HNK-a?

Ja imam kritičko mišljenje o programu i načinu na koji ona vodi HNK, ali dobila je drugi mandat i u situaciji smo da moramo surađivati i razgovarati. Gospođa Vrgoč je dobila mandat, ja sam kao zamjenica bila u kazališnom vijeću, njoj se to nije sviđalo.

Kako financijski stoje kazališta?

Mislim da kazališta, koliko imam uvide, dobro stoje. To su odgovorni ravnatelji i ne vidim razloga da ulaze u minuse.

Ali više od 50 posto kazališta je u minusu…

Nije im dovoljno novca ni za programe, za održavanje zgrade ni investicije, ali nisu u minusu.

Kakav je vaš stav oko Olivera Frljića? Ima li mjesta za njega u gradskim kazalištima?

Ja mislim da bi za njega, inače nekoć davno nadarenog studenta i redatelja, da nema razloga da se javnim novcem financira politički aktivizam. Određeni ravnatelji su imali namjeru i smatrali da on može biti dio njihovog repertoara i umjetničkih koncepcija, kao što je to smatrao Ljuština u Kerempuhu. Moje je mišljenje da se politički aktivizam i govor mržnje ne smiju financirati javnim novcem namijenjenim da financira kulturne institucije.

Gdje povući granicu između umjetničkih sloboda i političkog aktiviznma?

U njegovom slučaju može se povući granica. Ja sam rekla da je Frljić bio zanimljiv redatelj, njegov vrlo nadaren i kritički odnos prema određenim temama bio je u određenom trenutku interesantan. Međutim, u trenutku kad se to pretvorilo u politički aktivizam, mislim da nije mjesto tome u gradskim kazalištima.

Ured za kulturu financira Zagreb Pride, hoće li u vašem mandatu biti novca za takve manifestacije?

Postoje kulturna vijeća koja određuju. Ja ne vidim da se to baš iz budžeta za kulturu financira. Postoje stavke koje mogu financirati zagreb Pride, ali ne znam kakve veze to ima s kulturom.

Otkud bi se financirao?

Postoje drugi mehanizmi. Ne mogu govoriti napamet, moram vidjeti stavke. Kultura je ključni mehanizam za društvenu toleranciju i zato je važno da kultura bude dobro financirana, jer je to važno područje ljudskog života



Komentari