Putničke agencije su na koljenima, CRO kartice ne mogu se izdavati online i spremne su za javnosektoraše i pogodavanje velikima, što je s otkazanim putovanjima?

FOTO: Instagram Slaven Orejas

Jedni od prvih na udaru štete od korona krize putničke su agencije, njihovi zaposlenici, turistički vodiči i sezonci koji ovu turističku sezonu vrlo vjerojatno mogu potpuno zaboraviti. Svi oni rade i kruh zarađuju zbog onih kojima trenutno ne pada na pamet koristiti njihove usluge, zbog putnika… Jedan od top hrvatskih travelera koji je planet prešao uzduž i poprijeko, s Maldiva se vratio početkom ožujka…

– Igrom slučaja nisam imao uplaćena i rezervirana putovanja za naredne mjesece, a sada mi ne pada na pamet putovati do daljnjega. I ako se otvore granice, nitko normalan neće putovati ako će to morati raditi u odjelu s kakvima su hodali po Černobilu, a i upitno je koliko će biti provedive mjere kojih će se trebati pridržavati pri putovanjima, rekao je Slaven Orejaš. Priče putnika su individualizirane s obzirom da različite agencije, različito postupaju oko povrata novca, odgode putovanja i slično. Ono što je većini putnika koji su nam se javili zajedničko, jest to da prijevoznici u najvećem postotku ne vraćaju novac za karte. S obzirom na kaos koji je zbog korona krize i zabrane putovanja nastao u aviokompanijama, ali i auto i brodo prijevozu, to je na žalost bilo i očekivano.

– Putnička agencija s kojom smo trebali putovati na daleko inozemno putovanje, dala nam je vaučer koji možemo iskoristiti 180 dana od završetka epidemije. A kad će to biti, nitko nam ne može reći. Ono što je problem, aviokompanija nam vratiti novac za kupljenu kartu neće vratiti, zbog stečaja koji je pred njima, javila se Mia u Facebook grupi Savjetnik za putovanja – Travel advisor.

U inbox nam se javila jedna putnica, koja je trebala putovati s jednom poznatom putničkom agencijom u Veneciju. Odgodila je putovanje 25.2. iz straha kad je krenulo širenje virusa i najave o zatvaranjima, a potpisala je izjavu o povratu 60 posto iznosa u slučaju otkazivanja putovanja. – Napismeno sam dala izjavu , a oni meni e-mailom poslali pdf o stornu mog putovanja i da ću ostvariti povrat 60 posto iznosa. Rekli su da treba maksimalno 10ak dana da novac sjedne. Kako novac nije sjedao, kontaktirala sam ih sredinom ožujka kad su mi rekli da idu redom kako su ljudi otkazivali te da mole strpljenje. Pošto idu nekim redom zamolila sam da mi kažu kad bi to otprilike bilo te jesam li blizu za isplatu ili ne. Prošlo je novih tjedan dana, a novaca nigdje. 20.3. su mi odgovorili da nemaju sredstava da mole za strpljenje. Telefon od tog dana im ne radi, rekla je putnica.

– 24.4. nakon gomilu e-mailova što sam poslala pitam gdje je moj novac s obzirom na to da sam ja povrat tražila prije krize. Oni mi kažu da njima dobavljači nisu isporučili novac nazad i dok to oni ne naprave , neće moći vratiti novce, dodala je.

Igor Sertić, vlasnik putničke agencije Putolovac, prije Vladinih mjera za pomoć gospodarstvu morao je otpustiti dvoje zaposlenih, a ukoliko ova situacija potraje, morat će otpustiti sve i staviti ključ vrlo uspešne agencije u bravu. Njegova agencija, kao i druge takve vrste, svoj posao prvenstveno zasnivaju na putovanjima na lokacije izvan Hrvatske, stoga su Udruzi putničkih agencija pri HGK-u nezanimljivi, a HGK smatraju institucijom kojoj prislino moraju plaćati članarinu dok zauzvrat ne dobivaju ništa.

FOTO: skreenshot Facebook Glas Poduzetnika

– U 2019. imali smo 18 milijuna kuna godišnjeg prometa, a od veljače 2020. smo pali na nulu. Sad zamislite koliki je to udar. Mi nismo poput nekih agencija koje su hibridi između krakova države i povlaštenih privatnih kompanija pa da godinama posluju s gubitkom. Takve agencije će i ovo preživjeti. Nama je jako teško i neizvjesno. U mjerama koje su donesene imamo pravo na vaučere koje šaljemo putnicima i oni ih mogu uzeti zbog otkazanih putovanja. Vaučeri su iskoristivi do 180 dana od proglašenja kraja epidemije i to je ono što sada možemo ponuditi putnicima. Svi dogovori prije toga oko putovanja sada više nisu na snazi, rekao nam je Igor pa je to možda i razlog zašto putnica Iva nije dobila povrat novca od agencije s kojom je trebala putovati, a od koje ni mi nismo uspjeli dobiti odgovor.

FOTO: Putolovac

Predsjednik Udruge putničkih agencija pri HGK Boris Žgomba rekao je da je zabrinut oko nastale situacije i da ne očekuje uspješnu turističku sezonu ove godine, ali je zato nekoliko puta pohvalio “izvrstan projekt” u vidu CRO kartice.

– CRO kartica je zaista izvrstan projekt Ministarstva turizma, iako su na žalost zaposlenici morali u novonastaloj situaciji iskoristiti godišnje odmore pa neće moći koristiti CRO kartice, tu je mnogo ljudi iz javnog sektora koji će sigurno u velikom broju imati pravo na CRO kartice i time dati svoj doprinos spašavanju sezone barem u nekom omjeru, rekao je Žgomba. Iako smo ga zvali s ciljem da prokomentira putničke agencije koje bi trebao predstavljati, on je pričao o njegovom vidu domaćeg turizma i kako će ga javni sektor spašavati. Na upit o problemu koji nastaje jer se CRO kartica ne može koristiti za online plaćanje pa tako ni plaćanje velikom broju turističkih agencija, Žgomba kaže: CRO kartice funkcioniraju kao debitne kartice, a može ih se koristiti na licu mjesta pa tako i fizički unutar putničkih agencija.  Inače, putničke agencije nisu niti trebale biti u tom sustavu, a za to se zalagalo Ministarstvo, no mi smo se potrudili da taj projekt ipak zahvati i putničke agencije, rekao je Žgomba.

Udruga Glas Poduzetnika: CRO kartice pogoduju velikim turističkim agencijama i hotelskim lancima

Dražen Oreščanin iz Udruge Glas poduzetnika rekao nam je da su reagirali i nudili poboljšanje i oko CRO kartica: UGP je predložila Ministarstvu Turizma i Ministarstvu Gospodarstva nekoliko konkretnih stvari vezanih za CRO karticu. Kao prvo, predložili smo da se 5 do 10% godišnje plaće državnih službenika uplati unaprijed na CRO kartice te da se u narednih godinu dana za taj postotak plaća smanji, kako bi se potaknula potrošnja javnog sektora na koju se cijelo vrijeme poziva. Tako bi zaposlenici javnog sektora ustvari dobili i više nego što sada imaju, jer bi iznos na CRO kartici dobili odmah a zbog nižih cijena bi taj iznos imao veću kupovnu moć. Koliko znamo, taj prijedlog nije pao na plodno tlo, rekao je.

– Drugi prijedlog je bio da se omogući kupovina karticom preko Interneta, što također nije prihvaćeno, zbog navodne nemogućnosti da se kontrolira da li je potrošnja bila u Hrvatskoj. Na ovaj način se direktno pogoduje velikim turističkim agencijama i hotelskim lancima, a mali poduzetnici, iznajmljivači i ugostitelji će dobiti jedno veliko ništa, smatra Oreščanin.

– Treći prijedlog je bio da u mjere za travanj i svibanj uđu sezonski obrti i sezonski radnici, koji također nije prihvaćen, što znači da će i brojni sezonci završiti na HZZ-u. Vlasnici sezonskih obrta i malih firmi su u još lošijem položaju, budući da se oni mogu prijaviti na HZZ tek kada firma bude likvidirana, a do tada si moraju isplaćivati plaću, poreze i doprinose, pogotovo u lipnju kada više ne bude bilo mjera. Bit će zanimljivo pratiti broj zahtjeva za likvidaciju i broj stečajeva na trgovačkim sudovima u sljedećih nekoliko mjeseci, zaključio je Oreščanin iz UGP-a.

Nastavno na treći prijedlog UGP-a koji je odbijen, razgovarali smo s turističkim vodičem Aleksandrom Rebićem. On je zatvorio obrt za usluge u turizmu zbog novonastale situacije i bez ikakvih je primanja. – Zatvorio sam obrt prije nego je sve ovo počelo jer sam planirao sezonski otvoriti za koji mjesec. Sada do daljnjega sve stoji, nemam nikakvih primanja, a živim od ušteđevine, kazao nam je Rebić, koji je turiste vodio za nekoliko agencija. – Sve agencije sada stoje, nemaju posla, a ja mislim da će velika većina njih uskoro biti ugašena. Što se tiče samih putnika, većini za otkazana putovanja agencije neće moći vratiti novac i velikom broju putničkih agencija vaučeri za odgodu ne znače puno, tvrdi Rebić.

Turistički vodiči nadaju se da bi, pri eventualnom otvaranju granica, mogao krenuti posao sa školskim grupama. No, malo je vjerojatno da će maturalna putovanja i školski izleti biti mogući u mjesecima koji dolaze.

Većina putničkih agencija, turističkih vodiča i putnika, slaže se da ovu sezonu zapravo treba zaboraviti i sve se prebacuje na 2021. godinu. Tko će ostati “živ” od putničkih agencija do tada, vidjet ćemo uskoro. Pratit ćemo što će se dogoditi s profitabilnim privatnim agencijama, a što s gubitašima koji su spreg ortačkih i političkih veza i dogovora.
Iz agencija su nam kazali da one zapravo ne zadržavaju novac, nego ako žele dobru sezonu, onda se zaduže i plate unaprijed hotele i avio karte da bi se dobila dobra cijena. To je rizik da te novce nikada neće vidjeti. To je poslovni rizik, a u ovoj situaciji, rizik će postati stvarnost za sve. I kad se granice otvore, upitno je kakve će biti navike i namjere putnika, koliko će ljudi željeti riskirati na putovanjima moguću zarazu, kakva će biti uopće platna moć s obzirom na krizu globalne ekonomije i koliko će čak i oni vječni putnici poput Slavena Orejaša biti spremni platiti odlaske iz sigurnih korona free lokacija – svojih domova.